Air France-KLM is nu met horten en stoten bezig de low cost activiteiten onder de vlag van Transavia uit te breiden. Maar zes jaar geleden heeft de Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming serieus overwogen om een aandeel te nemen in easyJet.
Dat meldt de Franse krant La Tribune op basis van verschillende anonieme bronnen, schrijft Luchtvaartnieuws.nl.
Oprichter en mede-eigenaar Stelios Haji-Ioannou lag eind 2008, begin 2009 in de clinch met de toenmalige directie van de prijsvechter. Hij was ontevreden met de gevolgde strategie en het feit dat er geen dividend werd uitgekeerd aan de aandeelhouders. De aandeelwaarde van easyJet was bovendien met 55 procent gedaald in 2008.
Het scenario dat Air France-KLM bestudeerde was om het aandeel van Stelios en zijn familie – in totaal 38 procent van de onderneming – voor 850 miljoen euro over te nemen, zo melden bronnen aan La Tribune. Op die manier zou de onderneming een flinke mate van controle hebben kunnen afdwingen bij de Britse maatschappij. De waarde van Air France-KLM was destijds nog veel groter dan easyJet.
Nooit concreet geworden
Erg concreet is het EasyJet-plan nooit geworden, erkennen de door La Tribune geciteerde bronnen. Het is slechts besproken in het Joint Executive Committee (JEC), het strategisch orgaan van de groep dat het topmanagement van Air France-KLM bij elkaar brengt. Stelios is uiteindelijk nooit benaderd. “Het dossier werd gesloten tijdens een bijeenkomst in Nederland.”
Toenmalig topman Jean-Cyril Spinetta zou voorstander van het plan zijn geweest. Tegenstanders waren, naast de toenmalige ‘nummer twee’ Pierre-Henri Gourgeon, de Nederlanders Leo van Wijk (vice-voorzitter van Air France-KLM) en Peter Hartman (CEO van KLM).
Sociale onrust
Uiteindelijk waren het de Nederlanders die het plan niet wilden doorzetten, zo melden de Franse bronnen. “Ze vormden een blok, ze waren allemaal tegen", vertelt volgens La Tribune een betrokkene. De angst voor sociale onrust bij Air France-KLM en Air France in het bijzonder was de belangrijkste oorzaak van de afwijzing van het project.
De Fransen noemen nog een reden waarom de Nederlanders uitbreiding van de groep niet zagen zitten: de vrees om hun gewicht in het bestuur van Air France-KLM te verliezen. De Nederlanders waren ook terughoudend met het nemen van een aandeel in Alitalia en later bij het benaderen van airberlin. “Ze waren niet bereid om strategische stappen te nemen”, klinkt het.
Gemiste kans?
De door La Tribune geïnterviewde bronnen vinden het schrappen van het easyJet-plan een "gemiste kans". Maar er zijn ook vraagtekens. “Natuurlijk zou het goed zijn om vandaag de dag te kunnen eten van hetzelfde bord als easyJet. Maar wat het zou ons hebben gekost? Wat zou de sociale reactie zijn geweest?”, zegt een bron, verwijzend naar de enorme gevolgen van de recente staking bij Air France om de Europese plannen met budgetdochter Transavia.
Een troost voor Air France-KLM is dat allerminst zeker is of Stelios zijn aandeel überhaupt aan Air France-KLM had willen verkopen. Tot op de dag van vandaag hebben hij en zijn familie een aandeel van bijna 37 procent in handen.
Lees meer nieuws over de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl